Pagina's

dinsdag 27 oktober 2015

Schrijven

Kerkhof
Het was een mooie herfstmiddag, dus ik besloot een eindje te fietsen.
Gewoon lekker met je kop in de wind, niks aan je hoofd.
Ik had geen route uitgestippeld, dus ik fietste zomaar ergens naar toe.
Eerst de stad uit, fietsen langs de mooie landerijen en het bos.
Na ongeveer een half uur kreeg ik best wel dorst dus ik fietste nog een klein stukje door om te stoppen.

In het bos staan altijd van die bankjes en picknicktafels, dus daar ben ik aan gaan zitten.
Genietend van de rust en de natuur keek ik om me heen.
Tussen de bomen door zag ik een oud huis.
Ik stond op om er heen te lopen, ik was onwijs nieuwsgierig wie daar zou wonen zo midden in het bos.

Toen ik dichter bij kwam bleek het geen huis, maar een oude kerk te zijn.
Het hek was niet op slot dus ik duwde hem open en liep richting te kerk.
Rondom de kerk waren een aantal grafstenen, de meesten oud en kapot.
Ik liep er tussendoor om te kijken welke namen erop stonden.
Bij de derde grafsteen bleef ik staan.
Hij was oud, net zoals de anderen, maar je kon nog lezen wat erop stond:
"Josefien van Klaver-Mansen, 1875-1900"

Zou dit een ver familielid zijn?
De naam Josefien zit wel in de familie, ik ben naar mijn oma Josefien vernoemd.
Ik liep terug naar mijn fiets, hier moest ik meer over te weten komen.

Omdat het huis van mijn opa dichter bij was, fietste ik daar eerst naar toe.
Hij zal toch wel iets van de familiegeschiedenis weten.

Mijn opa vertelde mij dat Josefien van Klaver-Mansen de moeder van mijn oma was.
Hij sprak over haar met veel respect, hij vertelde dat ze een bijzondere vrouw was.
Toch vertelde hij me er weinig over, mijn opa vond dat ik zelf op onderzoek uit moest gaan.
Dus ik denk dat ik weet wat ik in mijn weekenden ga doen ;)

Groetjes,
Fien

1 opmerking:

  1. Bijzonder. Vooral omdat dezelfde kerk en kerkhof ook in Wales staan. http://www.urbanghostsmedia.com/2012/10/mysterious-abandoned-church-of-st-mary-the-virgin-tintern/

    BeantwoordenVerwijderen